Selasa, 12 September 2017

TIPS ATASI SINDROM PMS DAN SENGUGUT KRONIK WANITA

SINDROM DATANG BULAN (PMS)
DAN SENGGUGUT

Datang bulan atau kedatangan haid pada setiap bulan bagi setiap wanita adalah normal. 1 daripada 10 wanita mengalami senggugut, ada yang tidak mengalami sengugut atau yang lebih parah mengalami senggugut yang menggangu kehidupan seharian. Teruskan pembacaan agar bertemu penyelesaian masalah sengugut kronik. Jom kenali dahulu jenis-jenis senggugut.

KENALI JENIS-JENIS SENGGUGUT

DEFINISI HAID 

Kekejangan bawah perut atau pelvis semasa datang haid.

✐ Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing.

✐ Dalam bahasa Inggeris, senggugut dipanggil "dysmenorrhoea".

TERDAPAT 2 JENIS SENGGUGUT

1. Senggugut Primer

✏ Senggugut ini yang berlaku kepada kebanyakan perempuan remaja tetapi tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim, setelah pemeriksaan oleh doktor.

✏ Ia biasanya berlaku selepas 6 hingga 12 bulan dari akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula.

✏Tetapi ia juga boleh berlaku dikalangan wanita yang masih subur.

2. Senggugut Sekunder

✏ Senggugut ini disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yang biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur.

SEBAB - SEBAB

1. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oleh 5-15% wanita yang mempunyai haid.

2. Cyst Ovari dan tumor

3. Fibroid (kebengkakan pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yang banyak.

4. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis)

5. Kongenital (contoh: Rahim bicornuate, rahim subsepta)

6. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). Senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita.

Berjumpalah dengan doktor sekiranya anda mengalami tanda-tanda di bawah:

✏ Sakit di bahagian bawah perut. Kesakitan ini biasanya sederhana dan mengejang, yang boleh merebak ke belakang dan bahagian peha.

Senggugut primer : Ia biasanya paling sakit pada dua hari pertama datang haid yang diikuti dengan sakit yang berkurangan beberapa hari selepas itu, dan berhenti apabila haid berhenti. Biasanya berlaku selama 12 ke 24 jam, ada yang selama 2 ke 3 hari. Kesakitan ini berkurangan apabila umur meningkat dan selepas bersalin.

Senggugut sekunder: Senggugut ini mempunyai tanda seperti senggugut primer tetapi sakitnya berpanjangan, bermula beberapa hari sebelum haid and bertambah teruk. Senggugut ini menjadi semakin teruk selepas beberapa tahun haid biasa. Berikut adalah tanda yang menyatakan kemungkinan anda mengalami Senggugut Sekundar.

TANDA-TANDA

✏ Haid yang tidak tetap

✏ Kesakitan antara haid

✏ Pendarahan yang bertamban banyak

✏ Lelihan dari faraj

✏ Kesakitan ketika melakukan seks

✏ Sakit kepala, pening, letih, sakit belakang.

✏ Loya dan muntah, cirit-birit.

TIPS ATASI SINDROM PMS DAN SENGUGUT BAGI WANITA

Masalah waktu datang haid berlaku adalah kerana neurotransmitter serotonin. Ia mungkin juga kerana neurotransmitter HISTAMIN.

Dan ada juga dikaitkan dengan enzim plasmine yang bertanggungjawab mencairkan darah haid wanita, bayangkan jika enzim ini kurang pada tubuh badan wanita yang sedang datang haid te tentu susah nak keluar, bagaiman pula kaitannya dengan histamin. Jom teruskan membaca agar bertemu penyelesaian

BAGAIMANA HISTAMIN TERJADI

Lihat gambarajah 1



Histidine sejenis Asid Amino, yang tercerna daripada protin sama ada dari sumber haiwan ataupun daripada tumbuhan, Seterusnya makanan yang kita makan akan masuk di saluran usus disnilah HDC (Kuman Daripada Makanan) akan merembeskan asid amino tadi menjadi Histamine (Ejen Pemancar Saraf dan DAO  (Lapisan Pelindung Sistem Pencernaan) bertanggungjawab dalam mengimbangi pengeluaran histamin di dalam usus.

*FAHAM KONSEP INI " Histamine yang berlebihan akan meningkatkan paras hormon Estrogen " FUNGSI DAO"Mengimbangi pengeluaran Histamine. Jadi untuk mengawal paras hormon estrogen dalam perut DAO kena mantap dan sihat.

JADI APA KAITAN HISTAMIN DAN DAO ? 

Fahamkan betul konsep yang bertanda (*), HDC yang merembeskan Histidine menjadi asid amino tadi menjadi Histimine dan disinilah pemakanan yang sihat bertanggungjawab dalam pengeluaran Histamine.

4 CONTOH MAKANAN TINGGI HISTAMINE

♦ Makanan Laut
♦ Makanan  Proses dan jeruk yang dikeringkan
(Ikan kering, Sotong Ikan, Udang Kering, Belacan, Ikan Sardin Tin)
♦ Daging yang disimpan lama (Segar tiada masalah)
♦Makanan fermentasi: Kimchi, Yogurt, Kombutcha, keju.

8 PEMAKANAN SIHAT SEMASA KEDATANGAN HAID

1. AIR 8 GELAS SEHARI

Mungkin kedengaran kurang bijak tetapi hakikatnya ramai wanita yang terlupa bahawa mereka sedang kehilangan banyak cecair daripada badan. Jadi badan anda ketika ini memerlukan lebih air dan sebaiknya minum air kosong.

2. SAYURAN HIJAU

Sarat dengan nutrien besi yang diperlukan  tubuh ketika sedang datang haid.Namun jangan terlalu banyak  untuk mengelakkan kembung perut.

3. IKAN

Ikan salmon dan tuna antara yang mengandungi Omega 3 dan lemak asid yang baik untuk merehatkan otot dalam badan dan mengurangkan kekejangan anda.

4. PISANG

Salah satu daripada sumber utama kalium, pisang kaya dengan vitamin B6 dan lain-lain kesan glukosa darah yang membantu meningkatkan mood anda. Pisang juga juga boleh membantu mengawal usus kerana ramai wanita mengalami cirit-birit semasa tempoh ini.

5. KEKACANG

Kacang, seperti juga  sayur-sayuran hijau, adalah sumber za besi yang sangat baik dan pengambilan kekacang adalah cara yang cepat dan  mudah untuk mengembalikan keseimbangan badan anda. Seperti sayur-sayuran hijau, ia harus dimakan secara sederhana kerana kekacang terkenal sebagai makanan berangin yang seterusnya membawa kepada kembung perut.

6. DAGING MERAH FRESH

Daging ayam atau lembu misalannya akan meningkatkan kandungan zat besi dalam badan. Jika diambil bersama sayuran hijau dan kekacang  tahap zat besi dalam badan anda akan pulih dalam masa yang singkat.

7. COKLAT GELAP

Walaupun terdapat perdebatan mengenai kandungan kafein dan gula yang tinggi coklat telah terbukti secara saintifik melepaskan serotonin, kimia yang membuat mood menjadi baik. Coklat juga mengandungi magnesium yang baik untuk tempoh ini. Sebaiknya ambil coklat gelap dan dalam kuantiti sederhana kerana pengambilan yang terlalu banyak ( terutama coklat susu) akan mebawa kepada masalah berat badan dan kembung perut.

8. VITAMIN C

Ambil buah-buahan yang tinggi dengan kandungan vitamin C seperti oren untuk mengurangkan simptom PMS.

*  Elakkan pengambilan garam, kafein dan alkohol kerana makanan ini akan meningkat simptoms PMS dan senggugut.

* Elakkan pengambilan gula yang banyak kerana gula hanya memperbaiki mood anda untuk jangka waktu pendek sahaja, seterusnya akan membuatkannya menjadi lebih teruk

APA KAITAN HISTAMIN YANG BOLEH MENYEBABKAN PENINGKATAN HORMON ESTROGEN DALAM BADAN.

Lihat kembali rajah 1 dan fahami ayat yang bertanda (*) dan kesimpulan yang boleh dibuat adalah jika histidine yang dicernakan oleh HDC akan menjadi histamin, DAO akan mengawal penghasilan histamin, jika reseptor histamin banyak pada reseptor H1 contohnya terus ke bahagian hormon estrogen maka disinilah punca sebenar mengapa berlaku ketidakseimbangan hormon estrogen dalam tubuh badan wanita.

BAGAIMANA HISTAMIN DIKAITKAN MENYEBABKAN SENGGUGUT

Histamin berlebihan meningkatkan hormon estrogen menyebabkan payudara bengkak. Hormon estrogen juga menyebabkan perembesan minyak berlebihan, jadi senang lah jerawat tumbuh.

Hormon estrogen yang tinggi juga sesuai untuk pembiakan kulat terutamanya candida dan juga kencing kotor. Jika estrogen terlampau tinggi,pendarahan juga boleh jadi banyak. Senggugut boleh diterukkan dengan peningkatan histamin. Ini kerana histamin mengawal pengecutan dan pergerakan rahim di samping menyebabkan keradangan juga.

KESAN HISTAMIN 

Lain-lain simptom seperti kembung, loya, angin, refluks, gastritis, itu kesan histamin pada reseptor H2.Simtom gatal-gatal, resdung, semput itu kesan histamin H1. Malah histamin senang jadi berlebihan sewaktu mengandung atau datang bulan kerana hormon estrogen meningkat waktu ini Estrogen akan tinggikan histamin.

Simtom sensitif cepat marah, fikir banyak-banyak bukan-bukan, tak boleh fokus, cepat stress mungkin kerana kerosakan usus dan histamin berlebihan.

Jangan lupa ya, lebih 90% hormon kegembiraan iaitu serotonin terletak di usus. Hanya 10% saja di otak.

JADI APA JADI APA YANG PERLU SAYA MAKAN UNTUK PULIHKAN USUS SAYA 

Solusinya adalah, secara teori anda perlu mengurangkan histamin dan meningkatkan DAO, serta mengurangkan pendedahan terhadap bahan yang meningkatkan penghasila estrogen..iaitu XENOESTROGEN seperti bahan kimia dan bahan plastik.

DEFINISI DAO (Diamine Oxidase)

DAO (Ejen Pelindung Lapisan Usus)

DAO merupakan enzim yang banyak terdapat dalam mukosa yang menyelaputi usus kecil dan besar serta buah pinggang. Sebab itu pentingnya perut yang sihat dan tidak bocor (leaky gut), pencegahan SIBO (kuman perut jahat), kecacingan (parasit perut) dan gut dysbiosis ( kuman perut kacau bilau). Ini  kerana pada lining perut ini paling tinggi enzim DAO ini. Sup tulang, dan sup tulang yang fresh..merupakan bahan penempel usus yang cemerlang dalam hal ini.


CADANGAN SET SHAKLEE UNTUK MASALAH SENGUGUT




Seperti yang kita sedia tahu untuk mengelakkan kecelaruan HDC ejen yang mencerna asid amino kepada histamine ada perlukan sumber protin yang sihat, anda perasan atau tidak pemakanan seharian anda adalah protin haiwan ayam, daging ikan tapi kenapa perut masih bermasalah begitu juga dengan sayur-sayuran yang dimasak terlalu lama akan kehilangan nutrien yang baik dalam sayur tersebut. Di sinilah kenapa sangat ditekankan pemakanan tembahan untuk menampal kekurangan nutrisi protin, vitamin dan mineral yang penting ketika datang haid.

Tahukah anda satu-satunya protin tumbuhan yang menampal kekurangan protin dari sumber haiwan adalah protin soya. Soya ? ya soya dan pastikan protin soya dari sumber Non GMO.

JADI BAGAIMANA SET SHAKLEE MEMBANTU MEMBAIKI MASALAH SENGUGUT KRONIK

ESP (Energizing Soy Isolate Soy Protin) membekalkan 9 jenis asid amino perlu dan tak perlu bagi tubuh badan saat protin haiwan tak mampu atau tak mencukupi untuk menghasilkan asid amino yang diperlukan untuk tubuh badan. Histidine memenuhi keperluan asid amino yang diperlukan tubuh badan untuk mrnjalankan proses metabolik badan. Histidine adalah salah satu asid amino yang ada dalam soya shaklee.

Protin yang sihat membantu mengelakkan kecelaruan HDC, jadi kalau histamin masih tinggi ESP perlukan bantuan Vitamin C untuk mengukuhkan kapilari, salur darah halus didalam uterus. Fungsi vitamin c mengurangkan kemungkinan kapilari  darah untuk pecah yang boleh menyebabkan pendarahan berlebihan.

Histamin yang tinggi meningkatkan hormon estrogen jadi dengan bantuan GLA Complex dapat mengimbangi tahap hormon serta menghsilkan prostaglandin. Malah untuk melegakan kekejangan sakit belakang GLA Complex perlukan Ostematrix untuk membantu dalam proses hormon prostaglandin iaitu hormon yang membantu pengembangan tisu dan otot uterus semasa haid dan selepas kitaran haid tamat.


BAGAIMANA SAYA HENDAK BELI SET SENGUGUT SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:

WhatsApp (Cik Keen)
017 393 9269
Email
mrs.ekin89@gmail.com
untuk sebarang bantuan

Jika anda melayari laman blog melalui telefon pintar save no saya dia contact anda.

ATAU

Klick Sini ⏩ HUBUNGI SAYA untuk terus ke WhatsApp Application tanpa save nombor saya.

PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB Bank.



Selepas membuat bayaran harap hantar bersama- sama :

1) Payment resit gambar yang jelas
2) Nama Penuh
3) Alamat Lengkap
4) Hp. No.

Jika menggunakan Khidmat Bank berlainan sila guna Instant Transfer

ATAU




Klick Sini ⏩ SET OPTIMUM SENGUGUT KRONIK  untuk pembelian secara online menggunakan Debit atau Kredit Card melalui esell

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan Suplemen semulajadi dan memegang piagam

✅Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)

✅Semulajadi Berkesan
Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.




Shaklee Difference:

🌿Always Safe,
🌿Always Works,
🌿Always Green.

MENGAPA SAYA?



Saya merupakan pengedar Shaklee yang terlatih, jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee.

PENGHANTARAN

PENGEPOSAN menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda. Tempoh normal untuk penghantaran ialah 1-5 hari bekerja.


ARTTIKEL BERKAITAN

PETUA TRADISIONAL MENGURANGKAN SAKIT SENGGUGUT

Petua 1

Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar tanpa minyak hingga menjadi arang, dan kemudian ditumbuk hingga halus. Campurkan serbuk pinag bakar itu dengan secawan air suam dan minum selama sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.

Petua 2

Ambil segenggam halia, tumbuk hingga lumat dan masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap minum air tadi didahulukan dengan selawat.

Petua 3

Minum air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih
padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.

Petua 4

Campurkan serbuk halia atau halia yang ditumbuk lumat dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Isikan dalam kapsul kosong. Makan 2 biji selepas makan tengahari dan malam 2 minggu atau seminggu sebelum haid.

Petua 5

Semasa sakit ketika haid, minumlah air teh pahit tanpa gula.


DOA KETIKA SENGGUGUT





Sumber Rujukan : FB Dr.Haji Zubaidi, FB Dr Hafiz Sulaiman

Sumber Pembacaan : NUTRIONAL HEALING, Dr.Bruce Miller, WANISTA.COM, naturalhealhtygoodshoppe.blogspitcom. , 101petua.blogspot.my

Sumber Gambar : Google Image

JIKA ANDA RASA ARTIKEL INI BERMANFAAT SILA SHARED YA TERIMA KASIH



Tiada ulasan:

Copyright to VITAMIN DOT COM
Designed by UMIESUEstudio 2015